پلاک ثبتی در سند دفترچه ای

پلاک ثبتی در سند دفترچه ای

 

پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک را سازمان ثبت اسناد و املاک به وجود آورده است تا شناسایی املاک ممکن باشد.

پلاک ثبتی در سند دفترچه ای درج شده است. در واقع پلاک ثبتی اصلی و فرعی همانند نام و نام خانوادگی افراد است. برای شناسایی ملک پلاک ثبتی ملک به وجود آمده است. با استفاده از پلاک ثبتی ملک می توان به اطلاعات ثبتی ملک دست یافت. یکی ازمواقعی که با استفاده از پلاک ثبتی ملک می توان اقدامی موثر انجام داد وقتی است که ملک گمشده باشد. در واقع برخی املاک آدرس معلومی ندارد و یافتن آدرس املاک مشروط به انجام جانمایی پلاک ثبتی می باشد.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک می توان به فردی متخصص مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ملک می تواند این عملیات را انجام دهد. و در نتیجه نقشه یوتی ام را با دقت بالا تهیه نماید. برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ملک اسناد قدیمی ملک همچون بنچاق، قولنامه، سند دفترچه ای، سند مادر و .. گرد آوری می شود. در ادامه نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می شود.

برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه و یا دوربین توتال استیشن استفاده می شود. در نتیجه با برداشت زمینی در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. نقشه یو تی ام تهیه شده چاپ و به همراه مهر و امضا قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود.

وضعیت ثبتی ملک

در موارد متعددی با خلاصه وضعیت ثبتی ملک، جریان ثبتی ملک، محتویات پرونده ثبتی ملک ممکن است بر خورد کرده باشید. از جمله در پرونده های دادگاهی که این اصطلاحات کاربرد دارد. در نتیجه با انجام استعلام وضعیت ثبتی ملک می توان به اطلاعاتی از ملک دست یافت.

به عنوان مثال یکی از مواقعی که لازم است به کمک پلاک ثبتی در سند دفترچه ای استعلام وضعیت ثبتی ملک را انجام داد. که مالکین قصد انجام معامله ملک را داشته باشند در واقع انجام معامله ملک زمانی با اطمینان بالا ممکن می باشد که اطلاعات ملک معلوم باشد. همچنین ممکن است ملک مشکلاتی داشته باشد و این مشکلات با انجام این استعلام معلوم می شود.

پلاک ثبتی ملک را از چه راهی می توان به دست آورد؟

  • از روی پلاک ثبتی املاک مجاور: یکی از راه های به دست آوردن پلاک ثبتی با مراجعه به املاک مجاور و به دست آوردن پلاک ثبتی ملک می باشد. البته این امر زمانی ممکن است که همسایگان همکاری لازم را انجام دهند.
  • دریافت پلاک ثبتی با مراجعه به سازمان آب: می توان با در خواست کتبی به سازمان آب در نتیجه پلاک ثبتی ملک را در یافت کرد. اما لازم به ذکر است که سازمان آب وظیفه ای ندارد و بدون استعلام دادگاه این امر را انجام نخواهد داد.
  • باکد ملی: در صورتی که ملکتان دارای سند تک برگ باشد در نتیجه می توان با کد ملی استعلام پلاک ثبتی ملک را انجام داد.
  • مراجعه به شهرداری: اگر ملک مزبور در سال های اخیر سابقه بازسازی یا نوسازی باشد می توان با ارائه استعلام دادگاه از شهرداری مربوطه تقاضای پلاک ثبتی نمود.

جانمایی پلاک ثبتی ملک معلوم کردن حدود اربعه

در صورتی که حدود اربعه ملک بر روی زمین نا معلوم باشد در نتیجه لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود تا حدود ثبتی ملک بر روی زمین تثبیت و دیوار کشی شود.

جانمایی پلاک ثبتی عملیاتی تخصصی می باشد و کارشناس قبل از انجام آن نمی تواند به طور قطع اعلام کند که انجام این عملیات با این روش وجود دارد و یا ممکن نمی باشد. وی ابتدا تمامی اسناد قدیمی و ثبتی را جمع آوری خواهد کرد تا در نهایت بتواند با استفاده از این اسناد به آدرس و حدود ثبتی ملک دست پیدا کند.

برای انجام این عملیات ابتدا سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه، سند مادر و .. را جمع آوری خواهد کرد. و آن ها را مورد بررسی قرار خواهد داد. در ادامه با یافتن نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی منطقه و جانمایی آن بر  روی زمین حدود ثبتی ملک معلوم می گردد. با مشخص شدن چهارگوشه ملک امکان اخذ سند تک برگ نیز وجود خواهد داشت. برای اخذ سند تک برگ لازم است مدارکی را تهیه کرد و به اداره ثبت اسناد مراجعه کرد یکی از این مدارک نقشه یو تی ام می باشد. نقشه یو تی ام اطلاعات فنی ملک را معلوم خواهد کرد.

برای تهیه این نقشه کارشناس با استفاده از جی پی اس دویا سه فرکانسه مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد و سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود با ارائه نقشه یو تی ام سند تک برگ را می توان از اداره ثبت سناد اخذ نمود.

معلوم نمودن آدرس ملک گمشده

تعیین آدرس ملک گمشده یکی از مباحث ملک در جانمایی ملک می باشد. در واقع جانمایی پلاک ثبتی کاربرد های بسیاری دارد. یکی از کاربردهای جانمایی پلاک ثبتی ملک تعیین آدرس ملک و همچنین تعیین حدود اربعه املاکی است که دیورا کشی نا معلومی دارد.

برای مثال برخی از افراد املاک قدیمی خود را سالیان سال رها می کنند و آن ها را بدون استفاده می گذارند. در این صورت برای تعیین آدرس ملک خود بعد از سالها با مشکل رو به رو می شوند. زیرا روز به روز بافت شهری تغییر می کند. و همین تعیین آدرس ملک را مشکل می کند. در این صورت برای اینکه بتوان آدرس این املاک را معلوم کرد تنها راه مراجعه به یک فرد متخصص مانند کارشناس رسمی دادگستری است.

با مراجعه به این متخصص در نتیجه وی می تواند با دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی حدود و آدرس ثبتی ملک را معلوم نماید. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری این کار را با دقت و توجه بالایی انجام می دهد. برای انجام این عملیات ابتدا باید اسنادی مانند سند قدیمی ملک، سند مادر، قولنامه و بنچاق تهیه شود. و هرچه این اسناد کامل تر باشند سرعت انجام جانمایی پلاک ثبتی بالاتر می رود. سپس با توجه به اسناد قدیمی، اسناد ثبتی ملک جستجو می شود. و در ادامه کارشناس با یافتن نقشه ثبتی مربوط به ملک و جانمایی آن بر روی زمین، حدود ملک را مشخص می کند. و بر روی زمین نشانه گذاری خواهد کرد. در ادامه نقشه یو تی ام قابل تهیه خواهد بود.

معلوم نمودن آدرس ملک گمشده

معلوم نمودن آدرس ملک گمشده

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما