هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند

هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند

به طور کلی قولنامه ها از اعتبار برخوردار می باشند اما امنیت بالایی ندارند. و ممکن است جعل شوند. و به این منظور ملک از دست مالک برود. برخی از املاک به دلایل و موانع قانونی ممکن است بدون سند رسمی باشند. در نتیجه به جهت اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای می توان اقداماتی را انجام داد. برای اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای ماده 147 به وجود آمده است. بر طبق این ماده قانون اراضی واملاکی که فاقد سند رسمی اند و بنا در آن قبل از 1370 ساخته شده است در نتیجه می توانند با ارائه مدارکی به اداره ثبت اسناد سند تک برگی برای ملک اخذ نمایند.

اما لازم است ملک دارای بنا باشد و حدود معلومی داشته باشد. در نتیجه لازم است مدارکی را تهیه و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است برای تهیه این نقشه می توان به فرد متخصصی مراجعه نمود.

رسمی دادگستری از هر جهت برای این کار مناسب است. وی برای اینکه نقشه یو تی ام با دقت بالایی به دست بیاید از جی پیاس دو یا سه فرکانسه استفاده می کند و با برداشت مختصات یو تی ام گوشه های ملک، نقشه یو تی ام ملک ترسیم خواهد نمود. درنهایت اداره ثبت اسناد، سند تک برگ را صادر خواهد کرد و سپس در سیستم این اداره موقعیت ملک ثبت خواهد شد. هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند بر طبق عواملی تعیین می شود و تعرفه ای برای آن وجود دارد.

قولنامه چیست؟

قولنامه سندی است که در آن قول و یا تعهدی ثبت می شود. به عبارتی نوعی قرارداد است که آن را قبل از قرارداد و یا وعده قرارداد نیز می نامند. قولنامه قراردادی می باشد که دو طرف متعهد می شوند که در زمان مشخص به تعهد خود یعنی انتقال مال دیگری عمل نمایند. به عبارت دیگر تعهد به انتقال مال در آینده می باشد.

مراحل اخذ سند برای ملک قولنامه ای و بدون سند

  • تهیه مدارک: کپی از سند ملک اولیه و قولنامه
  • تهیه نقشه ملک با مختصات یو تی ام: لازم است نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان تهیه شود. برای تهیه این نقشه مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد.
  • فراهم نمودن مدارک دیگر و گرفتن اسکن از آن: اصل شناسنامه و کارت ملی، کپی از سند مالکیت اولیه ملک، اصل و کپی قولنامه ملک، نقشه یو تی ام ملک، فیش بانکی
  • تکمیل فرم در خواست
  • ورود به قسمت تکمیل در خواست
  • ارسال مدارک به واحد ثبتی ملک
  • ورود به سامانه و وارد نمودن شماره رهگیری
  • مرحله نهایی ثبت تقاضا و دریافت شماره پرونده

اراضی که شامل ماده 147 نمی شوند

بسیاری از متقاضیان این باور را دارند که تمامی املاک و اراضی در سامانه دریافت سند از طریق ماده 147 را دارند. در صورتی که این امر اشتباه است. مواردی که شامل پذیرش در خواست نمی شود شامل:

  • اراضی ملی
  • اراضی دولتی
  • اراضی موات
  • اراضی که سابقه ثبتی ندارند
  • اراضی که فاقد بنا می باشند
  • در صورتی که مالک زنده باشد و دسترسی به آن ممکن باشد.
  • در صورتی که مالک فوت کرده باشد اما ورثه وی بتوانند به اداره ثبت اسناد برای انتقال سند مراجعه نمایند.

املاکی که شامل ماده 147 می باشند

  • اراضی کشاورزی، باغات و ساختمان هایی که دارای سابقه ثبتی می باشند. و متقاضی آن را به صورت عادی خریداری کرده است. در نتیجه به دلیل عدم دسترسی و یا فوت مالک رسمی و وراث موفق به اخذ سند مالکیت نشده اند.
  • املاکی که عرصه آن وقف می باشد و متقاضی عرصه را با حق اعیانی اجاره نموده است و موفق به اخذ سند مالکیت اعیانی نشده است.
  • املاکی که دارای سابقه ثبتی می باشد و متقاضی ملک رسمی مشاعی می باشد. تصرفات وی در محل مجزا شده است و به دلیل عدم دسترسی به سایر مالکین مشاعی و یا فوت مالکین و یا ورثه موفق به اخذ سند شش دانگ نشده است.

اخذ سند تک برگی برای ملک قولنامه ای کارشناس رسمی دادگستری

اگر ملک شما نیز قبل از سال 1370ساخته شده است و دارای سند رسمی نباشد در نتیجه برای اینکه بتوان برای ملک سند تک برگی رسمی اخذ نمود. در نتیجه می توان به کمک ماده 147 اقداماتی را انجام داد تا بتوان برای ملک قولنامه ای سند تک برگی اخذ نمود.

قولنامه ها امنیت پایینی دارد و در نتیجه لازم است اقداماتی را انجام داد و برای ملک سند تک برگی اخذ نمود. برای اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای حتما لازم است ملک ملی نباشد، ملک دارای بنا باشد، ملک دارای سابقه ثبتی باشد و همچنین دسترسی به مالک رسمی ملک ممکن نباشد.

برای اخذ سند تک برگی ملک قولنامه ای لازم است مدارکی را تهیه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام است. این نقشه لازم است از عرصه و اعیان تهیه شود.

عرصه ملک زمینی است که ساختمان در آن بنا شده است. و اعیان همان ساختمانی است که در عرصه بنا شده است. برای تهیه نقشه یو تی ام می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

کارشناس با استفاده از جی پی اس دو فرکانسه در گوشه های عرصه ملک مستقر خواهد شد. و مختصات یو تی ام آن را برداشت خواهد کرد و سپس اعیان ملک نیز به همین صورت برداشت خواهد شد. و سپس با استفاده از نرم افزار های ترسیم نقشه یو تی ام عرصه و اعیان ملک ترسیم می گردد. این نقشه با مهر و امضای کارشناس ارزش و اعتبار پیدا خواهد کرد و مالک با استفاده از آن قادر به اخذ سند رسمی خواهد بود. تعیین هزینه نقشه برداری املاک فاقد سند بر طبق تعرفه حساب می شود.

هزینه نقشه یو تی ام عرصه و اعیان

هزینه نقشه یو تی ام عرصه و اعیان بر طبق تعرفه محاسبه می شود. این تعرفه هر ساله اعلام می شود.در واقع تعرفه تهیه نقشه یو تی ام را سازمان نقشه برداری اعلام می کند. تعرفه تهیه نقشه یو تی ام به عواملی بستگی دارد. از جمله این عوامل مساحت و متراژ ملک، تعداد نقاط برداشتی، موقعیت ملک و .. می باشد.

هزینه نقشه یو تی ام عرصه و اعیان

هزینه نقشه یو تی ام عرصه و اعیان

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما