هزینه کارشناس دادگستری برای ارزیابی ملک

هزینه کارشناس دادگستری برای ارزیابی ملک

هزینه کارشناس دادگستری برای ارزیابی ملک طبق تعرفه سازمان نقشه برداری کشور تعیین می شود. و این هزینه به بسیاری از موارد بستگی دارد.در واقع هزینه هایی که در ساخت بنا صرف می شود. در ارزیابی ملک تاثیرگذار است.هزینه های ساخت بنا شامل مواردی همچون هزینه های طراحی،نقشه برداری،نظارت،اجرا،مصالح و تجهیزات،تامین ماشین آلات و… می باشد. که با بررسی این عوامل و بررسی نوساز یا کلنگی بودن ساختمان و امتیاز های مثبتی که ملک دارد. هزینه اعیان ملک به ازای هر مترمربع برآورد می‌شود.

روش ارزیابی ملک

یکی از مواردی که افراد در ارتباط با فروش و یا اجاره خانه خود باید آگاه باشند. بحث نحوه قیمت گذاری ملک می باشد. که اگر نسبت به آن مسائل آگاهی درستی نداشته باشند. باعث سردرگمی می شوند. و ممکن است در هنگام فروش قیمت های نامناسبی به خریداران پیشنهاد شود.پس نیاز است که فروشنده نسبت به قیمت های کارشناسی شده آگاه باشد. تا بهترین قیمت ممکن را برای ملک خود بدهد.

قیمت کارشناسی ملک

بعضی ها در این تصورند که قیمت گذاری ملک کامل دست خودشان می باشد. و هر قیمتی که مد نظرشان می باشد، بر روی ملک خود می گذارند. ولی هر چقدر هم که ملک شما نورگیر بسیار مناسبی داشته باشد.نقشه مناسب و متریال مناسبی داشته باشد. باز هم فراتر از سقف مشخص شده حق قیمت گذاری ندارید.

چه عواملی در قیمت گذاری ملک موثر می باشد ؟

  • موقعیت ملک
  • برای موقعیت مکانی ملک مواردی که خیلی در قیمت تاثیر داره می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • مدارس اطراف ملک و کیفیت درسی و مدارس.
  • نزدیک بودن ملک به مکان های شغلی افراد که اکثریت اشتغال می باشد.
  • نزدیک بودن به مراکز اجتماعی،خرید و تفریحی می تواند امتیاز مثبتی باشد. که بر قیمت ملک تاثیر مثبتی بگذارد.
  • ملک بدون تعمیر و آماده

اکثر خریداران ملک و یا خانه ترجیح می دهند. ملکی را خریداری کنند که بی خرج و هزینه باشد .

به عنوان مثال خانه ای که دارای کمد دیواری و کابینت های مدرن است. و یا دارای امکانات سرمایشی و گرمایشی پیشرفته است. را نسبت به خانه ای که فاقد این امکانات است ترجیح می دهند.

چون ملکی که دارای هزینه های تعمیر و یا ارتقا است. به طبع یک هزینه مازادی روی دوش خریدار می افتد. و خود خریدار ملک بعد از خرید خانه اش موظف است این تغییرات را اعمال کند.

یکی دیگر از عوامل موثر قیمت گذاری ملک ، تعداد اتاق خواب است. هر چه تعداد اتاق خواب ها بیشتر باشد بر روی قیمت ملک تاثیر بهتری دارد.

و موارد دیگر که بر روی قیمت ملک تاثیر مثبت دارد .

هزینه کارشناس دادگستری برای ارزیابی ملک

چه عواملی در ارزیابی ملک تاثیرگذار است ؟

مسائلی مثل نقشه و متریال هر چقدر خوب باشد. باز هم باعث نمی شود تا با دست باز قیمت گذاری کنیم. و آن ها جزو فاکتور هایی هستند که روی قیمت گذاری کارشناسی اثر دارند که در نهایت خریدار باید ملک را از این نظر ها بپسندد.

قطعا اگر ملکی در یک محله خوب با مشاعات مطلوب و نورگیر مناسب داشته باشیم. اما واحد خوش نقشه نباشد، خریدار میل و رغبت خود برای خرید این ملک را از دست می‌دهد. بنابراین تنها راه فروش این ملک مانور روی قیمت آن است.

مواردی مثل جنس متریالی که در کف ملک استفاده شده، جنس شیرآلات، کابینت و… نیز می‌توانند. جزو عوامل مثبت یا منفی در کارشناسی قیمت ملک به حساب آیند.

وقتی تمام فاکتورهای مربوط به محله ملک، مشاعات و داخل واحد (که می‌تواند بیش از ده‌ها مورد باشد) را بررسی کردید. باید مبنایی برای تعیین قیمت ملک داشته باشید تا با توجه به آن مبنا، قیمت ملک را مشخص کنید.

مبنای قیمت گذاری ملک در روش اصولی کارشناسی قیمت ملک چیست؟

قیمت نوساز منطقه ،قیمت اولیه برای قیمت گذاری روی ملک می باشد. سپس مسائلی که راجبش صحبت کردیم و فاکتور های دیگری که وجود دارد. را بر روی قیمت ملک اعمال می کنیم تا قیمت نهایی ملک بدست آید.

البته باید به یک استثنا توجه داشته باشید. اگر آپارتمان شما کلنگی به حساب آید، دیگر نمی‌توان از قیمت نوساز منطقه برای قیمت گذاری استفاده کرد. اگر هم از این مبنا برای قیمت گذاری استفاده کنید. قطعا به قیمتی می‌رسید که مالک حاضر نیست با آن قیمت روی ملک کار کنید.

در چنین مواردی باید از روش قدرالسهم برای محاسبه قیمت ملک استفاده کنید. معمولا ملک‌هایی که حدود ۲۲ – ۲۳ سال از عمر بنای آن‌ها می‌گذرد. را با روش قدرالسهم قیمت گذاری می‌کنند. البته توجه داشته باشید که معیار اصلی در این خصوص این است که بنا چقدر قابل استفاده است.

قدرالسهم چیست؟

به سهم هر واحد آپارتمان از زمینی که روی آن بنا شده است گفته می شود. بنابراین هر چه مساحت بیشتر باشد قدرالسهم بیشتر خواهد بود. پس یکی از مسائلی می باشد که برای سرمایه گذاری بسیار مناسب است.

لذا بایستی در زمان خرید روی آپارتمان هایی که زمین آن ها وسعت بیشتری دارد. سرمایه گذاری کرد، چرا که میزان قدرالسهم بیشتری دارد. و از ارزش بالاتری برخوردار می باشند. به طوری که این مزیت به عنوان یکی از برتری های ملک به حساب می آید. و ارزش بالاتری را برای آن رقم می زند.

روش ارزیابی ملک تجاری

یکی از مواردی که نیاز دارید بدونید بحث قیمت گذاری ملک تجاری می باشد. مخصوصا برای افرادی که به دنبال خرید ملک تجاری هستند.

اقدام اولیه برای ارزیابی املاک به شرح زیر می باشد  :

  1. تأیید صحت مشخصات ثبتی سند و اسناد مالکیت با موقعیتی که معرفی‌شده است. مخصوصا برای املاکی که خارج از محدود شهری می باشد مهم تر است.
  2. استعلام از شهرداری جهت کسب اطمینان از اینکه ملکی که معرفی‌شده است. در محدوده طرح‌های عمرانی نباشد.
  3. ارزیابی و قیمت‌گذاری املاک تجاری در عرصه و اعیان.
  4. ارزیابی حق کسب و حق سرقفلی ملک.

عوامل مهم در ارزیابی عرصه املاک تجاری

از عواملی که در قیمت‌گذاری املاک تجاری موثر هستند، ارزش عرصه می‌باشد. که هر چه موقعیت و کیفیت بهتری داشته باشد اعیان چشم‌گیرتری را پدید می‌آورد. و اعیان با موقعیت عالی هم برای عرصه ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند.

  • ارزیابی عرصه یکی از عوامل موثر در قیمت گذاری املاک تجاری می باشد. مواردی همچون موقعیت و کیفیت باعث بهتر شدن ملک تجاری از خیلی دیدگاه ها می شود.
  • اندازه و ابعاد ملک بررسی طول و عرض
  • احتمال تغییر کاربری
  • موقعیت منطقه ملک تجاری که آیا در محدوده شهری می باشد یا خارج از محدوده است.

عوامل مهم در ارزیابی عرصه املاک تجاری

عوامل مهم در ارزیابی عرصه املاک تجاری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما