هزینه نقشه برداری زمین کشاورزی

هزینه نقشه برداری زمین کشاورزی

نقشه یو تی ام از جانب اداره ثبت اسناد و اداره منابع طبیعی در خواست می شود. در واقع به جهت انجام امور ثبتی ملک و همچنین برای تهیه تامین دلیل برای اداره منابع طبیعی لازم است. این نقشه از اراضی تهیه شود.

هزینه نقشه برداری زمین کشاورزی بر طبق تعرفه محاسبه می شود. برای انجام نقشه برداری زمین ابتدا لازم است حدود ثبتی اراضی مشخص شود. در واقع اراضی زراعی مساحت بالایی دارند. و در نتیجه برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است ابتدا جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. برای انجام این عملیات از اسناد و مدارک قدیمی و اسناد ثبتی استفاده می شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند. این نقشه را با دقت بالا تهیه نماید.

چه کسانی صلاحیت تهیه نقشه یو تی ام را دارند؟

به طور کلی به جهت تهیه نقشه یو تی ام لازم است به فردی متخصص مراجعه نمود. برخی از افراد برای تهیه نقشه یو تی ام به اشخاص غیر متخصص مراجعه می کنند. و در نتیجه نقشه یو تی ام با کیفیت پایین به دست می آید. در واقع اشخاص غیر متخصص برای تهیه نقشه یو تی ام از تجهیزات دقیق استفاده نمی کنند. اشخاصی که صلاحیت تهیه نقشه یو تی ام را دارند. شامل کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی، مهندسان نقشه بردار دارای تاییدیه سازمان نظام مهندسی، مهندسان نقشه بردار دارای تاییدیه نظام کاردانی  می باشد. این افراد به جهت تهیه نقشه یو تی ام از تجهیزات و روش های تخصصی استفاده خواهند کرد.

با تهیه نقشه یو تی ام چه مواردی معلوم می شود؟

با تهیه این نقشه اطلاعات فنی ملک مشخص می شود. در واقع این اطلاعات با دقت بالا به دست می آید و خطای پایینی دارد. این اطلاعات به دست آمده شامل:

  • حدود اربعه ملک
  • حدود همسایگی املاک
  • موقعیت دقیق مکانی ملک
  • مساحت دقیق عرصه ملک
  • مساحت اعیان(در صورت لزوم)

تهیه نقشه یو تی ام چقدر زمان لازم دارد؟

در واقع زمان لازم برای تهیه نقشه یو تی ام به ملک بستگی دارد . هر چه ملک مرز های نامنظم و مساحت بیشتری داشته باشد. در نتیجه زمان نقشه برداری از ملک بیشتر می شود. همچنین میزان تخصص و تجربه کارشناس نیز به زمان نقشه برداری و تهیه نقشه یو تی ام تاثیر می گذارد. همچنین هزینه تهیه نقشه یو تی ام نیز بر طبق تعرفه معلوم می شود.

تهیه نقشه یو تی ام اراضی ملی

به طور کلی دولت برای حفظ منافع خود در پی اراضی ملی است. و در صورتی که برخی از زمین ها را ملی تشخیص دهد آن را اعلام خواهد کرد. در واقع اراضی ملی به زمینی گفته می شود که سابقه احیا در آن وجود ندارد و زمین شکل طبیعی خود را حفظ نموده است. برای اعتراض به ملی اعلام شدن اراضی مالکین می توانند اقداماتی را انجام دهند. تا بتوانند اراضی خود را حفظ نمایند.

در واقع لازم است در مراجع قضایی پرونده تشکیل شود. و سپس می بایست مدارکی را تهیه نمود و به عوان تامین دلیل ارائه داد. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام اراضی ملی می باشد. این نقشه به همراه گزارش تفسیر عکس هوایی لازم است به مراجع قضایی ارائه شود.

برای تفسیر عکس هوایی ابتدا می بایست عکس هوایی پوشش دار تهیه شود. برای تهیه عکس هوایی پوشش دار لازم است. به سازمان نقشه برداری و یا سازمان جغرافیایی مراجعه شود. با مراجعه به این سازمان ها بر اساس موقعیت و سال عکس برداری عکس هوایی تهیه می گردد. در ادامه تفسیر عکس هوایی با استفاده از نرم افزار ها و تجهیزات مخصوصی انجام می شود. و در نتیجه سابقه احیا بر روی عکس هوایی تشخیص داده می شود .در این صورت است که کارشناس گزارشی را تهیه خواهد کرد.

با استفاده از این گزارش می توان اثبات کرد اراضی ملی نمی باشد. یکی دیگر از مدارکی که لازم است تهیه گردد نقشه یو تی ام از اراضی می باشد و کارشناس برای تهیه آن از تجهیزات و روش های تخصصی بهره خواهد گرفت. این متخصص از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. و مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد. در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. و این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به مراجع قضایی خواهد بود.

هزینه نقشه برداری زمین کشاورزی

تهیه نقشه یو تی ام اراضی ماده 147 و 148

ممکن است سند اراضی هنوز قولنامه ای باشد و مالک آن موفق به اخذ سند رسمی برای ملک خود نشده باشد. در نتیجه لازم است بر طبق ماده 147 و 148 اقداماتی انجام شود. تا بتوان برای اراضی سند رسمی اخذ نمود. لازم به ذکر است که می بایست اراضی ملی نباشد، حدود اراضی معلوم باشد. و دسترسی به مالک رسمی آن ممکن نباشد.

برای اخذ سند طبق ماده 147 و 148 لازم است مدارکی را تهیه نمود. یکی از این مدارک نقشه یو تی ام از عرصه و اعیان است. برای تهیه این نقشه مراجعه به یک فرد متخصص انجام می شود.

تهیه نقشه یو تی ام اراضی زراعی

به جهت تهیه نقشه یو تی ام از اراضی زراعی لازم است. به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. برای انجام نقشه برداری زمین کشاورزی با توجه به وسعت بالای اراضی زراعی در نتیجه لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. انجام جانمایی پلاک ثبتی با بررسی و جمع آوری اسناد قدیمی و ثبتی ملک ممکن می باشد.

این متخصص برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ابتدا اسناد قدیمی ملک همانند سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه، سند مادر و .. را جمع آوری خواهد کرد. و در ادامه اسناد ثبتی ملک استخراج می شود. بعد از بررسی تمامی اسناد و یافتن نقشه ثبتی ملک در ادامه جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین انجام می شود.

با جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین حدود اربعه اراضی تعیین می گردد و در نتیجه امکان نقشه برداری از ملک وجود خواهد داشت. برای تهیه نقشه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و مختصات یو تی ام کنج ها برداشت می گردد. در ادامه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. و این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ای خواهد بود. که تهیه این نقشه را در خواست نموده است.

تهیه نقشه یو تی ام اراضی زراعی

تهیه نقشه یو تی ام اراضی زراعی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما