هزینه جانمایی پلاک ثبتی

هزینه جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی کاربرد های زیادی دارد در واقع ممکن است فردی از آدرس ملک خود بی اطلاع باشد. برای یافتن آدرس ملک لازم است عملیات جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. در واقع اسناد قدیمی ملک گمشده حاوی اطلاعات مکانی نمی باشد. به جهت یافتن آدرس ملک لازم است اسناد ثبتی ملک مورد بررسی قرار گیرد.

انجام جانمایی پلاک ثبتی را می توان به فردی متخصص سپرد. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی همان متخصصی است که از عهده انجام این عملیات بر می آید.

به جهت انجام این عملیات اسناد و مدارک قدیمی ملک بررسی می شود. سپس اقدامات لازم برای گرد آوری اسناد و مدارک ثبتی ملک انجام می شود. با یافتن نقشه ثبتی ملک بر روی زمین و جانمایی ملک بر روی نقشه هوایی در نتیجه مختصات یو تی ام کنج ها مشخص می شود. در ادامه پیاده سازی ملک بر روی زمین انجام می شود.

با معلوم شدن حدود ثبتی ملک در ادامه نقشه برداری از ملک آغاز می شود. تا نقشه یو تی ام ملک تهیه شود برای تهیه این نقشه از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و سپس مختصات یو تی ام کنج ها برداشت می شود. و در ادامه با توجه به اطلاعات برداشت شده نقشه یو تی ام ترسیم می شود. نقشه تهیه شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. هزینه جانمایی پلاک ثبتی ملک بر طبق تعرفه مشخص می شود.

جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی به معنی مشخص نمودن مکان و موقعیت جغرافیایی دقیق ملک بر روی نقشه هوایی است. در واقع ممکن است آدرس ملک بر روی زمین نا معلوم باشد و ملک گمشده باشد. و یا ممکن است دیوار کشی ملک بر روی زمین نامعلوم باشد در نتیجه انجام جانمایی پلاک ثبتی ضروری خواهد بود. برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک لازم است به یک فرد متخصصی مراجعه نمود که به بانک اطلاعات ثبتی دسترسی دارد.

کاربرد های جانمایی پلاک ثبتی

  • در صورتی که شخص سندی قدیمی دارد و از موقعیت ملک بی اطلاع است
  • وقتی که مالک زمین از متراژ دقیق زمین و حدود مرز زمین های اطراف اطلاعی ندارد.
  • وقتی که به دلیل نبود اطلاعات دقیق ملک مشکلات حقوقی به وجود آید.
  • برای یافتن آدرس ملک گمشده
  • برای اخذ سند تک برگی ملکی که فاقد دیوار کشی است.

پلاک ثبتی اصلی و فرعی

شماره پلاک اصلی و فرعی با یک ممیز از هم جدا می شوند. پلاک ثبتی اصلی و فرعی همانند نام و نام خانوادگی می باشد. شماره پلاک اصلی ملک در سمت چپ و بعد از ممیز شماره پلاک فرعی ملک در سمت راست نوشته می شود.

هر قطعه مادر شماره پلاک اصلی دارد و هر بخشی از آن جدا می شود دارای شماره پلاک فرعی خواهد بود. به جهت شناسایی املاک پلاک اصلی و فرعی به وجود آمده است. در صورتی که آدرس و حدود اربعه ملک نا معلوم باشد با توجه به پلاک ثبتی اصلی و فرعی ملک انجام جانمایی پلاک ثبتی ضروری است.

برای انجام جانمایی پلاک ثبتی چه مدارکی لازم است؟

مدارک لازم برای انجام جانمایی ملک به وضعیت ملک و مدارک موجود بستگی دارد. اگر جای دقیق ملک معلوم باشد اما مدارک آن گم شده باشد. و یا مدارکی از ملک وجود نداشته باشد لازم است ابتدا اثبات مالکیت انجام شود. اگر مدارکی مانند سند، قولنامه، بنچاق و .. وجود دارد  برای انجام جانمایی پلاک ثبتی لازم است به کارشناس ارائه شود. بهترین مدرک برای جانمایی پلاک ثبتی سند مادر ملک می باشد. اگر سند ملک موجود نمی باشد از سایر مدارک همچون قولنامه استفاده می شود.

عوامل موثر بر هزینه جانمایی پلاک ثبتی

  • مساحت ملک
  • کارشناسی که انجام این عملیات را بر عهده می گیرد
  • تعداد اسناد موجود
  • تکمیل بودن و یا ناقص بودن اطلاعات سندی ملک
  • محل قرارگیری ملک در دشت، تپه یا کوهستان

چه مواقعی لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود؟

  • سند موجود باشد اما جای دقیق ملک نا مشخص باشد
  • جای حدودی ملک معلوم باشد اما سند موجود نباشد.
  • سند موجود باشد اما جای حدودی ملک نا معلوم باشد.
  • قولنامه یا بنچاق موجود باشد و حدود ملک معلوم باشد.
  • قولنامه یا بنچاق موجود باشد اما جای دقیق ملک مشخص نباشد.
  • سند موجود نباشد اما جای حدودی ملک مشخص باشد.

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی دادگستری

به طور کلی ممکن است فردی یک سند شاهنشاهی قدیمی در دست داشته باشد. اما از آدرس ملک قدیمی بی اطلاع باشد. این املاک را ملک گمشده می نامند و برای یافتن آدرس ملک گمشده میبایست جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

به منظور انجام جانمایی پلاک ثبتی حتما باید به یک فرد متخصصی مراجعه کرد. که قابل اعتماد باشد و کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی همان متخصص است.

این متخصص برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ابتدا تمامی اسناد قدیمی ملک را جمع آوری خواهد کرد. و در ادامه اسناد ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می گردد. در آخر آدرس ثبتی ملک معلوم می گردد و با جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین حدود ثبتی ملک مشخص خواهد شد. در نتیجه نقشه برداری از ملک ممکن خواهد بود و کارشناس از جی پی اس دو یا سه فرکانسه بهره خواهد برد و مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شو.د و این نقشه مهر و امضا شده قابل ارائه به اداره ثبت اسناد خواهد بود. و در نتیجه می توان برای ملک سند تک برگ از اداره ثبت اسناد اخذ نمود. هزینه جانمایی پلاک ثبتی بر طبق تعرفه محاسبه می شود.

مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک

جانمایی پلاک ثبتی انجام می شود تا آدرس و حدود ثبتی ملک معلوم شود. جانمایی پلاک ثبتی مراحلی دارد که شامل:

  • جمع آوری اسناد و مدارک قدیمی ملک: اسناد و مدارک ملک همچون بنچاق، قولنامه، سند مادر ،سند دفترچه ای گرد آوری می شود.
  • بررسی اسناد و مدارک قدیمی : در این مرحله تمامی اسناد قدیمی بررسی می شود.
  • استخراج مدارک ثبتی از بانک اطلاعات ثبتی : با توجه به پلاک ثبتی ملک نقشه ثبتی ملک استخراج می گردد.
  • جانمایی ملک بر روی نقشه هوایی: در این مرحله با جانمایی ملک بر روی نقشه هوایی در نتیجه مختصات یو تی ام کنج ها معلوم می شود.
  • پیاده سازی ملک بر روی زمین: در نتیجه با جانمایی مختصات یوتی ام کنج ها و شکستگی ها حدود اربعه ملک معلوم می شود.
  • تهیه نقشه یو تی ام : در آخر نقشه یو تی ام ملک تهیه می گردد.

مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک

مراحل انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما