نمونه نقشه UTM یو تی ام

نمونه نقشه UTM یو تی ام

نقشه یو تی ام در حوزه املاک کاربرد دارد نقشه یو تی ام نقشه ای با مختصات جهانی می باشد. و حاوی مختصاتی است که موقعیت دقیق جغرافیایی نقاط ملک را مشخص می کند. با تهیه این نقشه اطلاعاتی همانند حدود و همسایگی ملک، حدود اربعه، مساحت، موقعیت دقیق و .. مشخص می شود. از جمله اداراتی که تهیه این نقشه را در خواست می کند. اداره ثبت اسناد می باشد. در واقع اداره ثبت اسناد برای صدور سند رسمی ماده 147، تبدیل سند قدیمی به سند تک برگ، رفع مغایرت سند، تفکیک یا ادغام سند این نقشه را در خواست خواهد کرد.

تهیه نقشه یو تی ام را می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی سپرد. این متخصص می تواند نمونه نقشه یو تی ام را با دقت و کیفیت بالا تهیه نماید. و با مهر و امضای خود به آن اعتبار ببخشد.

نقشه utm یو تی ام

نقشه یو تی ام سیستم تصویر روی مختصات دو بعدی می باشد. در واقع برای معلوم نمودن مکان دقیق نقاط بر روی زمین این نقشه تهیه می شود. مختصات هر نقطه بر روی کره زمین دارای یک سیستم مختصات منحصر به فرد است و هیچ جای کره زمین مختصات مشابه آن وجود ندارد.

با تهیه نقشه یو تی ام ملک موقعیت گوشه های ملک با دقت بالا و در حد سانتی متر به صورت منحصر به فرد مشخص و تثبیت می شود. تهیه نقشه یو تی ام به منظور مشخص نمودن موقعیت ملک از جانب ادارات و سازمان های مختلف از جمله شهرداری، ادراه ثبت اسناد، اداره منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و .. در خواست می شود. تهیه این نقشه به این جهت انجام می شود. تا در نتیجه مساحت، ابعاد و موقعیت ملک معلوم شود.

روش های تهیه نقشه یو تی ام

  1. استفاده از دوربین توتال استیشن
  2. استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه
  3. استفاده از دو روش

در روش اول به جهت تهیه نقشه یو تی ام ابتدا برداشت ز مینی انجام می شود. و موقعیت ملک و مختصات ملک تعیین می شود. بعد از تخلیه دوربین ترسیم نقشه یو تی ام و جانمایی نقشه یو تی ام بر روی نقشه یک دو هزارم انجام می شود. اما از آنجایی که نقشه پایه به روز نمی باشد. در نتیجه این روش در حال منسوخ شدن می باشد.

روش دوم استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه می باشد. برای برداشت دقیق زمینی از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و مختصات یو تی ام کنج ها برداشت می شود. در نتیجه ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود.

روش سوم باعث تهیه نقشه یو تی ام با دقت بالا می شود.

نمونه نقشه UTM یو تی ام

مزایایی تهیه نقشه یو تی ام چیست؟

  • تعیین موقعیت دقیق و منحصر به فرد ملک
  • مشخص نمودن مساحت با دقت سانتی متری
  • جلوگیری از تعارض به حدود ملک
  • کاهش قابل توجه اختلافات
  • جلوگیری از صدور چند سند برای ملک
  • تسهیل در جانمایی ملک

قیمت تهیه نقشه یو تی ام

به طور کلی هر ساله سازمان نقشه برداری کشور هزینه هایی که برای تهیه نقشه یو تی ام دریافت می گردد. را اعلام خواهد کرد. این هزینه از قیمت ثابت و متغیر تشکیل شده است. در واقع هزینه تهیه نقشه یو تی ام به نوع ملک بستگی دارد.

لازم به ذکر است که حتما قبل از انجام ساخت و ساز نقشه یو تی ام را تهیه نمایید. تا در نتیجه ملک در جای دقیق خود تثبیت شود. قیمت تهیه نقشه یو تی ام به عواملی بستگی دارد. که شامل:

  • متراژ ملک: با افزایش متراژ ملک در نتیجه هزینه تهیه نقشه یو تی ام افزایش پیدا می کند.
  • کاربری ملک: با توجه به نوع کاربری ملک مسکونی، تجاری، کشاورزی هزینه نقشه یو تی ام متفاوت می باشد.
  • موقعیت ملک: هر چه دسترسی به ملک آسان تر باشد هزینه تهیه نقشه یو تی ام کم تر می باشد.
  • تهیه نقشه برای ارگان ها: از آنجایی که هر یک از ادارات و سازمان ها نقشه یو تی ام را با اطلاعات مختلف در خواست می کنند. در نتیجه تهیه نقشه یو تی ام هزینه متفاوتی خواهد داشت.

تهیه نقشه یو تی ام اداره ثبت اسناد

به منظور اخذ سند تک برگ لازم است مدارکی تهیه و ارائه شود. یکی از مدارکی که بایستی تهیه گردد و به اداره ثبت اسناد ارائه گردد نقشه یو تی ام است. با تهیه نقشه یو تی ام ابعاد، مساحت و موقعیت ملک معلوم می شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام لازم است حتما به یک فرد دارای صلاحیت و متخصص مراجعه شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند. این نقشه را با دقت بالا تهیه نماید.

برای تهیه این نقشه از روش ها و تجهیزات مخصوصی استفاده می شود. و در نتیجه برداشت زمینی انجام می شود. کارشناس برای برداشت زمینی از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. و برداشت زمینی را با دقت بالا انجام خواهد داد. سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود و این نقشه با اتوکد ترسیم می شود. همچنین در صورتی که حدود اربعه ملک نا معلوم باشد. در نتیجه کارشناس برای معلوم کردن حدود اربعه ملک کارشناس جانمایی پلاک ثبتی را انجام خواهد داد. برای انجام این عملیات از اسناد و مدارک ثبتی ملک استفاده می شود. و در نهایت با جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین حدود اربعه ملک معلوم می شود. در ادامه با استفاده از جی پی اس دو یا سه فرکانسه برداشت زمینی انجام می شود. و سپس ترسیم نقشه یو تی ام انجام می شود. با تهیه این نقشه در نتیجه امکان اخذ سند تک برگ از اداره ثبت اسناد وجود خواهد داشت. همچنین حدود اربعه ملک دیوارکشی می گردد و بر روی زمین تثبتی می شود.

تهیه نقشه یو تی ام شهرداری

به جهت اخذ جواز ساخت نیز این نقشه در خواست می شود تا موقعیت ملک معلوم شود. در واقع برای تهیه نقشه یو تی ام شهرداری مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی ضروری می باشد. در نتیجه نمونه نقشه یو تی ام با دقت بالا تهیه می شود. و قابل ارائه به شهرداری خواهد بود.

تهیه نقشه یو تی ام شهرداری

تهیه نقشه یو تی ام شهرداری

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما