نمونه دادخواست تامین دلیل حدود اربعه ملک

نمونه دادخواست تامین دلیل حدود اربعه ملک

از جمله کاربرد های تفسیر عکس های هوایی تهیه تامین دلیل به منظور حل اختلافات ملکی است. در واقع ممکن است املاکی که مجاور هم قرار گرفته اند به دلیل به هم ریختگی مرز ها و تخریب دیوارکشی بینشان به اختلافاتی بخورند. و املاک به حدود یکدیگر تعارض کرده باشند در این صورت مرجع حل اختلاف دادگاه  خواهد بود. اما برای اینکه بتوان مسائل و مشکلات ملکی را در دادگاه حل نمود لازم است یکسری تامین دلیل فراهم گردد. برای تهیه نمونه دادخواست تامین دلیل حدود اربعه ملک می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

برای تفسیر عکس های هوایی اول به عکس های هوایی مربوط به ملک نیاز است. و سپس بایستی توسط یک متخصص عکس هوایی تفسیر و بررسی شود تا حدود و مرز ملک معلوم گردد. در نهایت با تشخیص حدود ملک و جانمایی آن بر روی زمین نقشه یو تی ام ملک نیز تهیه می گردد. و به همراه یک گزارش تفسیر عکس های هوایی به عنوان تامین دلیل به دادگاه ارائه می گردد. و متجاوز مجبور به جابه جایی مرز های خود می شود.

تفسیر عکس هوایی

تفسیر عکس هوایی به شناسایی و ارزیابی عوارضی که بر روی زمین می باشد می باشد. مفسر عکس هوایی با استفاده از تجربه و دانش خود به کمک استریوسکوپ تفسیر عکس هوایی را انجام خواهد داد.

در واقع عکس هوایی حاوی ثبت جزییات عوارض روی زمین در لحظه عکسبرداری می باشد. مفسر عکس هوایی به طور سیستماتیک عکس هوایی را بررسی خواهد کرد. تفسیر عکس هوایی در سطوح مختلف پیچیدگی هایی دارد و در نتیجه انجام تفسیر عکس هوایی از عهده فرد متخصص و با تجربه بر می آید. اولین عکس برداری سراسری از سال های 1334 تا 1336 توسط آمریکایی ها انجام شد و در ادامه دومین عکسبرداری در سال 1343 انجام شد. سومین عکسبرداری مربوط به سال 1370 می باشد.

انجام تفسیر عکس هوایی

به جهت انجام تفسیر عکس هوایی به جهت تهیه تامین دلیل می توان به یک فرد متخصص و با تجربه مراجعه نمود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می تواند تفسیر و بررسی عکس هوایی را انجام دهد. این متخصص با مهر و امضای خود به گزارش تفسیر عکس هوایی اعتبار می دهد و آن را آماده ارائه به مراجع قضایی خواهد کرد.

چه سازمان هایی عکس هوایی را در اختیار دارند؟

دو سازمان نقشه برداری کشور و سازمان جغرافیایی عکس هوایی را اخذ می کنند. این سازمان ها آرشیوی از عکس هوایی کل ایران را در اختیار دارند. این سازمان ها عکس هوایی را با هواپیما و دوربین های مخصوص اخذ می نمایند.

با توجه به شرایط کار و نوع پروژه باتوجه به سال عکسبرداری و محدوده جغرافیایی عکس هوایی می توان به این سازمان ها مراجعه نمود و عکس هوایی را تهیه نمود.

در صورت به هم ریختن مرز های املاک چه مشکلاتی به وجود می آید؟

به طور کلی با نامعلوم بودن حدود و مرز های ملک امکان تعارض به حدود اراضی وجود دارد. با تعارض به حدود اربعه ملک اختلافات ملکی به وجود می آید. در نتیجه برای حل اختلافات لازم است زمان و هزینه صرف شود.

برای حل اختلافات ملکی لازم است تامین دلیلی تهیه نمود. در واقع برای تهیه تامین دلیل مراجعه به یک فرد دارای صلاحیت لازم و ضروری خواهد بود. با مراجعه به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی می توان این تامین دلیل را تهیه نمود. کارشناس برای تهیه تامین دلیل ابتدا عکس هوایی را تهیه خواهد کرد در ادامه تفسیر عکس هوایی انجام می شود. برای انجام تفسیر عکس هوایی از استریوسکوپ استفاده می شود. در ادامه با روش برجسته بینی تفسیر عکس هوایی انجام می شود. و دیوارکشی قدیمی ملک بررسی می شود. در نتیجه با معلوم شدن حدود اربعه اراضی نقشه یو تی ام ملک تهیه می شود تا به عنوان تامین دلیل قابل ارائه باشد.

برای اینکه این نوع اختلافات به وجود نیاید. در نتیجه هر چه زود تر اقدام به تثبیت مرز ها و حدود اراضی خود نمایید و برای ملک خود سند تک برگ اخذ کنید.

تهیه تامین دلیل کارشناس رسمی دادگستری

عکس های هوایی توسط سازمان نقشه برداری و سازمان جغرافیایی اخذ می شود. و تغییراتی که در زمین رخ می دهد به واسطه این عکس ها ثبت می شود. در نتیجه با استفاده از این عکس ها می توان زمانی که ملک دارای دیوار بوده است را بررسی کرد. و با جانمایی آن بر روی زمین مرز ها را مشخص کرد. در صورتی که حدود ملک بر روی زمین مشخص نباشد اما موقعیت حدودی ملک معلوم باشد. در نتیجه می توان با این روش یعنی تفسیر عکس های هوایی که دقت بالایی دارد حدود و مرز های ملک را معلوم کرد. و در نهایت روی زمین جانمایی و تثبیت نمود.

برای تفسیر عکس های هوایی و ماهواره ای ابتدا باید عکس های هوایی مربوط به ملک تهیه گردد. کارشناس بعد از تهیه این عکس ها در سنوات مختلف برای اینکه بتواند مرز های املاک را شناسایی نماید تجریه تحلیل عکس ها را آغاز می کند. و در واقع با استفاده از استریوسکوپ تفسیر عکس های هوایی را انجام می دهد. و با روش برجسته بینی تمامی عوارض قابل تشخیص خواهند بود.  سپس با تشخیص مرز های ملک جانمایی آن بر روی زمین انجام می شود. در ادامه نقشه یو تی ام تهیه می شود. نمونه دادخواست تامین دلیل حدود اربعه ملک در نتیجه با ارائه تامین دلیل به مراجع قضایی باعث حل اختلافات می شود.

فواید عکس هوایی

  • با عکس هوایی می توان با سرعت بالا منطقه را مورد مطالعه قرار داد. در صورتی که همین عمل به صورت نقشه برداری زمینی ممکن نمی باشد.
  • هر جسمی با عکسبرداری تصویر واقعی از خود ارائه می دهد. در نتیجه تشخیص عوارض در کمترین زمان انجام می شود.
  • مناطق خطرناک که نقشه برداری از آن ممکن نمی باشد. و مناطقی که دسترسی به آن ممکن نمی باشد. در نتیجه به کمک تفسیر عکس هوایی ممکن است.
  • در صورت بروز اختلافاتی همچون اختلافات بر سر حدود و مرز ها در نتیجه با بررسی دیوار کشی ملک که در گذشته وجود داشت. می توان به حدود اراضی پی برد و اختلافات حل می شود.

فواید عکس هوایی

فواید عکس هوایی

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما