مشخصات ملک با پلاک ثبتی

مشخصات ملک با پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی یعنی تعیین مکان دقیق ملک با توجه به اسناد موجود قدیمی همچون سند قدیمی، بنچاق، قولنامه و سند مادر می باشد. همچنین برای انجام این عملیات از اسناد و مدارک ثبتی ملک استفاده می شود. در واقع با انجام جانمایی پلاک ثتبی ملک در نتیجه بخش اطلاعات دقیق ملک که موجود نمی باشد. با پلاک ثبتی ملک معلوم می شود. برای مثال ممکن است سندی داشته باشید و مکان دقیق آن معلوم نباشد. در نتیجه با توجه به تغییرات سریع در بافت شهرها ممکن است حدود ملک شما تغییراتی کند. در نتیجه انجام جانمایی پلاک ثبتی به کمک پلاک ثبتی انجام می شود و مشخصات ملک با پلاک ثبتی ملک معلوم می شود. انجام این عملیات از عهده کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یاامور ثبتی بر می آید.

پلاک ثبتی چیست؟

سازمان ثبت اسناد و املاک استان ها را به واحد های کوچک تری تقسیم کرده است. به هر کدام از این واحد های یک بخش گفته می شود. در ادامه بخش ها به واحد های کوچک تری تقسیم می شود. به آن ها قطعه مادر گفته می شود. همچنین قطعه مادر نیز به قطعات کوچک تر تقسیم می شود. و هر یک از این قطعات شماره پلاک اصلی و فرعی خواهند داشت.

برای شناسایی املاک و اراضی پلاک ثبتی اصلی و فرعی به وجود آمده است. و در نتیجه کاربرد های بسیاری دارد. امروزه پلاک ثبتی ملک در سند تک برگ قید می شود. این شماره در سمت راست بالای صفحه دوم سند ملک درج می شود.

هدف ساخت پلاک ثبتی ملک

  • استعلام ملک
  • شناسایی و تشخیص ملک
  • چگونگی تشخیص موقعیت ملک
  • تطبیق ملک با وضع موجود ملک

راه های دستیابی به پلاک ثبتی ملک

  • بررسی پلاک ثبتی املاک مجاور: یکی از راه هایی که می توان در نتیجه به پلاک ثبتی ملک دست پیدا کرد. به کمک پلاک ثبتی املاک مجاور می باشد.
  • مراجعه به سازمان آب: قبل از مراجعه به این سازمان لازم است به دادگاه رفته و برگه مورد نظر را دریافت نمایید. زیرا سازمان آب در این خصوص وظیفه ای ندارد.
  • در صورت تک برگی بودن سند ملک با کد ملی: افرادی که دارای سند تک برگ رسمی می باشند می توانند از این طریق به پلاک ثبتی ملک دست پیدا کنند.
  • مراجعه به شهرداری: مالک می تواند با در دست داشتن مدارک ملک به شهرداری مراجعه نماید و پلاک ثبتی ملک خود را در یافت کند.
  • استعلام الکترونیکی شماره پلاک ثتبی ملک: با مراجعه به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک در نتیجه با وارد کردن شناسه ملک می توان به شماره پلاک ثبتی ملک رسید.
  • به کمک نقشه هوایی: با استفاده از نقشه هوایی می توان پلاک ثبتی ملک را پیدا کرد و به مکان دقیق ملک رسید.

جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

روشی است که از طریق آن در نتیجه موقعیت ملک بر اساس مدارک موجود همچون سند رسمی ملک، بنچاق، قولنامه، سند مادر و تطبیق آن با نقشه ثبتی و نقشه شهرداری مشخص می شود. برای انجام این عملیات تخصصی می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود.

مشخصات ملک با پلاک ثبتی

مراحل جانمایی پلاک ثبتی ملک

  • مطالعه دقیق اسناد و مدارک ملک: برای انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی اسناد موجود ملک گرد آوری می شود و در ادامه مطالعه می گردد.. سپس حدود ملک قابل تشخیص خواهد بود.
  • تهیه و استخراج نقشه ثبتی ملک: در ادامه از بانک اطلاعات ثبتی نقشه ثبتی ملک استخراج می شود. کارشناس رسمی به کامل ترین بانک اطلاعات ثبتی دسترسی دارد.
  • جانمایی ملک بر روی نقشه و تعیین موقعیت ملک: در نتیجه با استفاده از نقشه ثبتی ملک بر روی نقشه و عکس قدیمی ارتوفتو جانمایی می شود.
  • معلوم شدن مختصات یو تی ام کنج ها و پیاده سازی آن: در آخر مختصات مورد نظر از نرم افزار استخراج می شود و با جی پی اس بر روی زمین پیاده سازی می شود.

جانمایی پلاک ثبتی کارشناس رسمی

ممکن است فردی یک سند قدیمی از ملک خود داشته باشد اما از موقعیت ملک خود بی اطلاع باشد در این صورت است که لازم است برای یافتن آدرس و موقعیت ملک عملیات جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. همچنین در صورتی که حدود اربعه اراضی بر روی زمین نا معلوم باشد در نتیجه لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود.

جانمایی ثبتی املاک از عهده کارشناس رسمی دادگستری بر می آید. این فرد متخصص در ابتدا نمی تواند آدرس ثبتی ملک را معلوم نماید. و نیاز است بررسی های زیادی بر روی اسناد قدیمی و ثبتی ملک انجام شود. تا در نتیجه حدود و آدرس ثبتی ملک معلوم شود. در ابتدا لازم است اسناد قدیمی ملک در اختیار کارشناس گذاشته شود. و هر چه این اسناد موجود بیشتر باشد قطعا این عملیات سریع تر انجام می شود. با توجه به این اسناد قدیمی، اسناد ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی استخراج می گردد. در واقع مشخصات ملک با پلاک ثبتی مشخص می شود و در نتیجه نقشه ثبتی ملک حاصل می شود.

در ادامه با جانمایی نقشه ثبتی بر روی زمین آدرس و حدود ثبتی ملک معلوم می گردد. سپس نقشه برداری از حدود اربعه ملک انجام می شود. کارشناس برای انجام نقشه برداری از ملک از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده خواهد کرد. و مختصات یو تی ام کنج ها را برداشت خواهد کرد در ادامه با استفاده از اتوکد نقشه یو تی ام ترسیم می گردد. با ترسیم این نقشه ابعاد، مساحت و موقعیت منحصر به فرد ملک حاصل می شود. در واقع با تهیه نقشه یو تی ام اطلاعات فنی ملک حاصل می شود. با ارائه این نقشه و همچنین مدارکی از اطلاعات حقوقی ملک می توان اقدام به اخذ سند تک برگ کرد.

جانمایی پلاک ثبتی را به چه کسی بسپاریم؟

برای یافتن آدرس و حدود ثبتی ملک لازم است این عملیات انجام شود. برای انجام این عملیات دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی ضروری می باشد. و برای انجام جانمایی پلاک ثبتی ملک می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه نمود. این متخصص به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی از اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک استفاده خواهد کرد.

جانمایی پلاک ثبتی را به چه کسی بسپاریم؟

جانمایی پلاک ثبتی را به چه کسی بسپاریم؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما