تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی

تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی

خود مراجعه نکند. در نتیجه با توجه به تغییرات رخ داده در بافت منطقه ای که ملک در آن واقع است امکان یافتن آدرس ملک ممکن می شود. به این املاک گمشده می گویند و به جهت یافتن آدرس این املاک لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. به جهت انجام جانمایی پلاک ثبتی و تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی می توان به یک فرد متخصص مراجعه نمود. تا این نقشه با دقت بالا تهیه شود. کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی متخصص با تجربه ای است که می تواند این نقشه را با دقت بالا تهیه کند.

نقشه جانمایی پلاک ثبتی چیست؟

نقشه جانمایی پلاک ثبتی نشان می دهد که  پلاک ثبتی درج شده در سند ملک متعلق به قطعه زمینی است که فرد قصد اخذ سند تک برگ را برای آن دارد. این نقشه موقعیت دقیق پلاک ثبتی ملک را با مختصات یو تی ام نشان می دهد.

چگونگی انجام جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی ملک به معنی مشخص نمودن مکان دقیق و ثبتی ملک بر روی زمین با استفاده از اسناد و مدارک قدیمی و ثبتی ملک می باشد. به جهت انجام این عملیات تخصصی لازم است مراحلی طی شود. این مراحل شامل:

  1. جمع آوری و بررسی اسناد ملک

در واقع کارشناس اسناد قدیمی ملک را گرد آوری می کند و مورد بررسی قرار خواهد داد هر چه این اسناد و مدارک کامل تر باشد. در نتیجه انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی سریع تر صورت می گیرد. این اسناد قدیمی شامل: سند دفترچه ای، بنچاق، قولنامه ، سند مادر و .. می باشد.

  1. تهیه و استعلام نقشه ثبتی ملک

در این مرحله کارشناس اقدام به استخراج نقشه ثبتی ملک از بانک اطلاعات ثبتی خواهد کرد. کارشناس رسمی دادگستری با دسترسی به کامل ترین بانک اطلاعات ثبتی می تواند نقشه

ثبتی ملک را استخراج نماید.

  1. جانمایی نقشه ثبتی ملک بر روی زمین

کارشناس با تجهیزات نقشه برداری دقیق جانمایی نقشه ثبتی ملک را بر روی زمین انجام خواهد داد و در نتیجه حدود ثبتی ملک معلوم می شود.

  1. تهیه نقشه یو تی ام

برای تهیه یو تی ام از جی پی اس دو یا سه فرکانسه استفاده می شود. و برداشت زمینی انجام می شود و در ادامه نقشه یو تی ام ترسیم می شود و مختصات یو تی ام کنج ها بر روی زمین تثبیت می شود.

هزینه جانمایی پلاک ثبتی

هزینه انجام جانمایی پلاک ثتبی ملک بر طبق تعرفه محاسبه می شود. و به عوامل مختلفی بستگی دارد در واقع هزینه انجام این عملیات به حدود قرارگیری پلاک ثبتی، مساحت ملک و . بستگی دارد. همچنین از جمله عوامل تاثیر گذار بر هزینه جانمایی پلاک ثبتی منطقه ثبتی ملک است. در واقع در برخی از مناطق ثبتی اسناد ثبتی و کروکی املاک وجود ندارد و راحت به دست نمی آید در نتیجه کارشناس با صرف زمان بیشتری با توجه به پلاک های ثبتی مجاور اقدام به انجام این عملیات خواهد کرد. بنابراین هزینه انجام جانمایی پلاک ثبتی بیشتر خواهد شد.

کاربرد های جانمایی پلاک ثبتی

جانمایی پلاک ثبتی کاربرد های مختلفی در امور مختلف ملکی دارد که شامل موارد زیر است:

  • یافتن آدرس ملک گمشده
  • مشخص نمودن حدود اربعه املاک فاقد دیوارکشی
  • حل اختلافات ثبتی و حدودی اراضی

انجام جانمایی پلاک ثبتی برای ملک گمشده

برخی از املاک و اراضی آدرس معلومی بر روی زمین ندارند و گمشده هستند. در نتیجه به جهت معلوم نمودن آدرس این املاک انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی ضروری خواهد بود. در واقع اسناد قدیمی حاوی اطلاعات مکانی نمی باشد. و در نتیجه یافتن آدرس به کمک سند قدیمی ملک ممکن نمی باشد.

تهیه نقشه جانمایی پلاک ثبتی

عملیات جانمایی پلاک ثبتی برای اخذ سند تک برگ

برای اخذ سند تک برگ املاک لازم است مدارکی را تهیه و به اداره ثبت اسناد ارائه داد. از جمله این مدارک نقشه یو تی ام است. در واقع اسناد قدیمی حاوی اطلاعات مکانی ملک نمی باشد و در نتیجه لازم است این نقشه تهیه شود. تا اطلاعات فنی و مکانی ملک حاصل شود.

برای تهیه نقشه یو تی ام مراجعه به یک فرد متخصص همچون کارشناس رسمی دادگستری انجام می شود. و در صورتی که ملک حدود اربعه معلومی داشته باشد برداشت برای تهیه نقشه یو تی ام انجام می شود. اما در صورت نامعلوم بودن حدود اربعه ملک لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام گیرد. در واقع به جهت اخذ سند تک برگ لازم است نقشه یو تی ام ملک تهیه و ارائه شود. اما از آنجایی که حدود اربعه و دیوار کشی ملک نا معلوم است لازم است جانمایی پلاک ثبتی انجام شود. تا در نتیجه با مشخص شدن حدود ثبتی ملک امکان برداشت و تهیه نقشه یو تی ام وجود داشته باشد.

جانمایی پلاک ثبتی برای اراضی کشاورزی

اراضی کشاورزی مساحت بالایی دارند و وسعت زیادی را از سطح زمین تشکیل می دهند. و معمولا حدود اربعه اراضی بر روی زمین نا مشخص است. در نتیجه به جهت تثبیت حدود اربعه ملک و یا اخذ سند تک برگ برای اراضی لازم است جانمایی پلاک ثبتی برای ملک انجام شود.

در واقع با نا مشخص بودن زمین امکان تعارض و تجاوز از جانب اراضی مجاور وجود خواهد داشت و همین امر سبب بروز اختلافات و به وجود آمدن مشکلات حقوقی ملک می شود.

بنابراین مالکین اراضی زراعی به جهت جلوگیری از تعارض از جانب اراضی مجاور و برای در امان ماندن از آن لازم است دیوارکشی اراضی خود را به صورت اصولی انجام دهند.

بنابراین از آنجایی که حدود اربعه اراضی معلوم نیست. لازم است جانمایی پلاک ثبتی ملک انجام شود و نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی تهیه گردد.

تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی از عهده چه کسی بر می آید؟

انجام عملیات جانمایی پلاک ثبتی و تهیه نقشه یو تی ام با استفاده از اسناد و مدارک ثبتی ملک انجام می گیرد. و لازمه آن دسترسی به بانک اطلاعات ثبتی منطقه می باشد. در نتیجه به جهت تهیه این نقشه می توان به کارشناس رسمی دادگستری نقشه برداری یا امور ثبتی مراجعه کرد.

تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی از عهده چه کسی بر می آید؟

تهیه نقشه یو تی ام جانمایی پلاک ثبتی از عهده چه کسی بر می آید؟

این مطلب چه‌ اندازه برایتان مفید بوده است؟

امتیاز خود را ثبت کنید.

میانگین امتیاز: 0 / 5. تعداد رأی: 0

تاکنون امتیازی ثبت نشده. اولین نفر باشید 🙂

دیدگاه شما با موفقیت ثبت شد.

نظرتان را ثبت نمایید.

شماره همراه شما منتشر نخواهد شد.

تماس با ما